torsdag 23 oktober 2008

schapenscheren voor de winter



Afgelopen zondag was ik op een boerderij met een behoorlijk koppeltje schapen. Er waren ryafår, finullsfår en gotlandfår.
De schapenscheerder was bezig om ze uit de wol te halen voor de winter. In Zweden is het gewoon dat de dieren 2x per jaar geschoren worden. De wol is vele malen langer dan bij de Nederlandse rassen en gaat anders vervilten op het schaap.
De wol was van een prachtige kwaliteit en ik kon het niet laten om veel, veel te veel mee te nemen. Alles wat ik niet nam zou men naar de vuilstort brengen... wat doe je dan?
Nu sta ik dus elke dag aan de tafel in de winkel om de wol uit te zoeken. Ik denk de hele dag aan de wol, ik droom er van, ik word nog gék van die wol...!

2 kommentarer:

Martine sa...

Hallo Liesbeth, ik lees met verbazing dat in Zweden de schapen voor de winter geschoren worden. Hebben ze het dan niet koud in de winter, zelfs in een warme stal?
Groetjes van Martine

Liesbeth sa...

Hoi Martine, sorry dat ik laat reageer maar ik had het zo druk in de wol zodat het blog er bij in schoot...
Nee, de schapen krijgen het niet koud hoor. Ze staan meest op stal en de vacht groeit heel snel weer aan!
Groetjes,
Liesbeth