måndag 22 september 2008

weer terug...


Het is al weer té lang geleden, maar hier ben ik weer...
Vorige week dus in NL geweest. Dat was hectisch, wat een drukte! We waren blij om weer terug naar Zweden te gaan, hoe fijn het ook was om de familie enz. weer eens te bezoeken. Op de bruiloft van mijn zus geweest, iedereen weer gesproken in één keer, ideaal! Als cadeau hebben wij ze een Woolmaxx onderdeken gegeven. Mijn zus en zwager zijn niet zulke echte wolfanaten maar ik hoorde dat ze er heerlijk op geslapen hebben. Wie weet worden ze ook fanaten!
Verder zijn we bij onze huiden-leverancier langsgeweest en hebben we onze auto volgepropt met schapenvachten, koeien-en kalfshuiden. Er bleef niet veel ruimte meer over voor nog wat typische Hollandse boodschapjes! Nou ja, de volgende keer dan maar weer.
Zaterdag heb ik weer een nieuwe voorraad Zweedse schapenwol gekocht. Prachtige kwaliteit! Zwarte en witte wol, echt schitterend. Deels 100% Värmlands ras en deels kruising met finull, dit is hele zachte wol van een prachtige kwaliteit die zich goed leent om te vilten. Dit is de Zweedse merinowol, zo noem ik het maar.
Ik ben er een voorstander van om zo min mogelijk van ver te laten importeren. Het liefst heb ik wol uit Zweden zelf maar ja, we importeren natuurlijk ook onze dekbedden met Texelse wol uit Nederland. Ik streef zo veel mogelijk naar producten die natuur- en diervriendelijk zijn geproduceert en hoe verder je het weg haalt hoe minder je weet hoe het nu eigenlijk gewonnen wordt. We hebben gruwelijke verhalen gehoord over hoe de merinoschapen in Australië worden behandeld. Van de Texelse wol weten we tenminste precies hoe het gaat en dat is (naar ons inzicht) goed.
Hier wat plaatjes van de koeienhuiden die we meegenomen hebben. Deze zijn op een natuurvriendelijke manier gelooid en de dieren zijn opgegroeid in een ruime, natuurlijke omgeving. Daardoor zijn de huiden zo mooi en ongeschonden.


Inga kommentarer: